Fertilitet

fertilitetAllt fler par behöver hjälp för att bli gravida och en del par kan inte bli gravida trots hjälp från sjukvård. Dagens ungdomar har en lägre mängd spermier i genomsnitt jämfört med deras pappor. Endorkrina och hormonella sjukdomar såsom hypotyreos och endometrios ökar hos unga kvinnor.

Varför har fortplantningsförmågan försämrats?

Flera forskningrapporter pekar på att hormonella sjukdomar ökar på grund av de kemikalier vi får i oss via mat, kosmetiska, elektronik, möbler, avgaser etc. 4 Din fertalitet påverkas redan när du är ett foster och könsorganen utvecklas. Om din mamma då får i sig hormonpåverkande ämnen såsom exempelvis Bisfonal A så kan detta påverka dina könsorgan och förmåga till fortplantning. Se dokumentären underkastelsen nedan för mer info. Underkastelsen del 1, Underkastelsen del 2.

Våra ägg och spermier skadas även av oxidativ stress.

Vad kan du göra för själv påverka din fertilitet?

Kvinnan

  • Forskning har visat att oxidativ stress skadar både spermier och ägg. Antioxidanter binder fria radikaler och kan därför minska den oxidativa stressen i kroppen och därmed förbättra kvalitén på ägg och spermier. En diet med mycket frukt och grönsaker som inte är tillagade är därför att föredra. Läs mer om raw food och dess fördelar här. Även medelhavsdieten har i forskning visats sig vara lämplig i detta avseendet eftersom den är rik på antioxidanter.
  • Japansk forskning har påvisat att om kvinnan tar tillskott av antioxidanten Melantonin som även är ett hormon så fördubblades chansen att lyckas med en ivf behandling. 5 Melatonin är ett sömnhormon som bildas i hjärnans tallkottkörtel. Produktionen styrs av hur mycket solljus som når ögat. Melatonin produceras när det är mörkt på natten när vi sover. Nattsömnen är därför viktig.
  • Lär dig avslappning för att kunna hantera stress. Forskning har visat att det är svårare att bli gravid vid stress. 6, 7 Lär dig känna av när du är stressad. Dvs hitta situationer, personer, saker som triggar stress, känn efter. Lyssna på din kropp efter symptom när du känner dig stressad. När du känner dessa så kan du köra övningar för att får tillbaka lugnet. Olika tekniker kan användas för detta bland annat andning, mindfullness, akupunktur och yoga. 19 Exempel på yoga övningar.
  • Undvik hormon störande ämnen såsom Bisfenol A och ftalater. 8 
    • Förvara mat i glasbehållare istället för plast.
    • Stek i järnpannor istället för teflon.
    • Ät ej konservmat.
    • Använd ej hudkrämer med hormonstörande ämnen.
    • Köp krav märkt (ekologiska) frukt och grönsaker om du har råd. Annars tvätta noga och skala för att undvika tillsatser.
  • Undvik läkemedel som innehåller paracetamol såsom Alvedon. En dansk studie visar att paracetamol har tre gånger så stor hormonpåverkande effekt på testiklar och spermakvalitet som de ökända mjukgörarna ftalater i PVC-plast. 22
  • Ät mat med mycket näring och antioxidanter såsom Raw Food. En kost med lite kolhydrater och hög fett halt såsom LCHF bör undvikas om man inte har Poly Cystic Overy Syndrome (PCOS). Celldelning bör underlättas och då är det bra med kolhydrater.
  • Exempel på en antioxidant som visat sig förbättra kvalitén på ägget i studier är CoEnzyme Q10. 15
  • Om du äter en näringsfattig kost. Ta tillskott av vitaminer och antioxidanter. 9
  • Enligt dr Michael D. Fox så kan överträning och för lite kalorier försätta kroppen i stress som gör att det är svårare att bli gravid. Testa därför med att dra ner på hård konditionsträning. 16
  • Lider man av PCOS Polycystiskt ovariesyndrom eller övervikt så är den bästa lösning enligt Michael D. Fox att äta LCHF kost för att bli av med problemen. 17
  • Mät hormon nivåer för östrogen, progesteron och TSH så att de ligger på rätt nivåer. Vid östrogen överskott så kan naturlig progesteron kräm hjälpa. Denna kan även hjälpa mot upprepade missfall om progesteron halten är för låg hos kvinnan. Vid högt TSH läs mer om hypotyreos.
  • Undvik för mycket koffein. Dvs drick inte för mycket kaffe, te och choklad. 18 Enligt livsmedelsverket så bör man högst få i sig 300 milligram koffein per dag (tre koppar kaffe). Koffein i högre halter än 300 milligram ökar risken för missfall. 20
  • Höga nivåer av koppar kan göra det svårare att bli gravid. Ät inte för mycket choklad, avokado och vitt vin om så är fallet. Balansera upp med zink.

svårt att bli gravid

Mannen 

  • Zink och folsyra förbättrar kvaliten på spermier. 13
  • Exempel på andra kosttillskott för att förbättra spermie kvalitet:
    • http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/l-arginine-500mg
    • http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/bio-pycnogenol-90-tabletter
    • http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/q10-coenzyme-30-kapslar
    • http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/rod-gerimax-ginseng-extra-stark-60-st
  • Valnötter bra för spermiekvaliten. 14
  • Undvik läkemedel som innehåller paracetamol såsom Alvedon. En dansk studie visar att paracetamol har tre gånger så stor hormonpåverkande effekt på testiklar och spermakvalitet som de ökända mjukgörarna ftalater i PVC-plast. 22
  • Morötter förstärker spermiernas kvalitet och rörelse. 21
  • Undvik mobilstrålning eftersom det försämrar spermier. Undvik att bära mobil i byxfickan. 10, 11, 12.
  • Ät en kost rik på näring och anioxidanter. Dvs försök att få i dig en del råa grönsaker och frukter. Lär mer om Raw Food här.
  • Andvänd inte för tajta byxor eftersom pungen behöver hänga för att kyla ned testiklarna. Värme försämrar spermerna.

Det finns även bra info att läsa på sidan http://www.fertilitetsguiden.com om specifika problem.

Källor

  1. Valnötter bra för spermakvaliteten
  2. zink + folsyra i kombination – http://www.aftonbladet.se/halsa/article10283571.ab
  3. Ej ha mobil i fickan – 4 timmars kroppen
  4. http://humrep.oxfordjournals.org/content/12/2/373.full.pdf
  5. http://www.news-medical.net/news/20100915/Hormone-melatonin-improves-egg-quality-in-IVF.aspx
  6. http://healthland.time.com/2011/05/17/mind-body-programs-boost-pregnancy-rates-for-ivf-patients/
  7. http://www.domarcenter.com/blog/2011/05/the-impact-of-the-mindbody-program-on-pregnancy-rates-in-ivf-patients/https://www.youtube.com/watch?v=CTMKKSCIEK0
  8. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/plastamne-minskar-fertilitet/
  9. http://www.fertility.ca/2012/05/how-to-improve-your-egg-quality/
  10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17482179?dopt=abstractplus
  11. http://www.cnet.com/8301-17918_1-20093675-85/report-cell-phone-use-could-reduce-sperm-count/
  12. http://www.fertstert.org/article/S0015-0282(08)03356-6/abstract
  13. http://www.aftonbladet.se/halsa/article10283571.ab
  14. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/valnotter-bra-for-spermiekvaliteten_7428210.svd
  15. http://www.fertility.ca/2012/05/how-to-improve-your-egg-quality/
  16. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HrCS7lE_7kM#!
  17. http://www.youtube.com/watch?v=I0WOqaTTzaI&feature=relmfu
  18. http://www.news-medical.net/news/20110721/2981/Swedish.aspx
  19. https://www.youtube.com/watch?v=CTMKKSCIEK0
  20. http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/gravida/
  21. http://www.expressen.se/halsa/morotter-gor-spermier-starkare-och-snabbare/
  22. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/paracetamol-hade-inte-godkants-i-dag_5836609.svd

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.